Thursday 12 June 2014

Dah ganti puasa pada masa kecederaan ni?

Sebenarnya, saya dah tulis banyak post, namun didiamkan dalam bentuk draf. Rasa banyak perkara perlu ditambah ilmu sebelum dikongsikan bersama. Minggu ini, alhamdulillah, saya dah berjaya menyelesaikan hampir separuh hutang puasa saya. Memang suami banyak mempengaruhi niat berpuasa saya. Sejak dari awal tahun, dia kerap bagi count down Ramadhan supaya saya bersegera mengganti puasa. Namun, kalau kerja dalam bidang makanan, ada saja perkara yang menyebabkan saya tak boleh berpuasa. (alasan). Saya masih bertangguh. Hinggakan pada minggu ini. Jadi bertabahlah. Puasa ganti saya 22 hari. Separuh sudah digantikan sebelum ini. Kenapa banyak? Semuanya kerana sebab - sebab kesihatan.



Ketika mengandung anak pertama, saya ingatkan akan berpuasa penuh. Rupanya tidak. Saya terpaksa korbankan 2 hari puasa kerana demam dan terhidu bahan kimia yang menyebabkan ketidak upayaan untuk berpuasa. Memang berbuka puasa sebelum waktunya, rasa sangat sedih, dan tak seronok langsung. Berbeza dengan perasaan uzur syarie (period).

Mengandung anak kedua, saya dijadualkan bersalin pada awal Syawal. Rupanya tidak. Saya bersalin 9 hari sebelum Syawal. Di awal Ramadhan tahun itu, saya ditahan di hospital kerana sedikit masalah pada kandungan. Sudah burn 2 hari. Ujian MGTT (kencing manis ketika mengandung), sudah burn 1 hari. Tahun tersebut, apabila direnung, memang saya seakan diuji kerana lazimnya, saya sangat kuat dan bertenaga sepanjang hari. Tahun berikutnya, saya giat menyusukan anak, jadi, saya memang tidak mampu untuk menggantikan puasa. (Masa itu belum kenal breastfeed Shaklee). Memang, balik kerja saja, saya memasak kerana tidak lalu makan makanan bazar Ramadhan. Dengan 2 anak yang hendak dilayan, kaki terketar - ketar, saya gagahkan juga. Namun burn juga puasa kerana masa itulah nak uzur syarie. Bulan - bulan lain sebelum ini, tak uzur pun. Sabarlah.

Akhirnya, masuk ke bulan Syaaban ini, saya sudah menggantikan hampir separuh puasa yang saya perlu gantikan. Sehingga hari ini, masih berbaki 6 hari. Huuu..banyak lagi tu. Saya berharap sempat untuk menggantikannya.Terima kasih kepada suami kerana prihatin. Prihatin dengan hutang puasa saya. Di harap pada Ramadhan akan datang, saya tidak perlu menggantikan puasa lagi.:) Berdoa semoga diberikan rezeki lagi.

Anda bagaimana? Sudah menggantikan puasa? Sekarang, saya pastikan, akan ambil set mighty gems ketika bersahur. Alhamdulillah, kuat lah sikit berbanding dulu - dulu.
------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Set mighty gems , khas untuk ibu menyusu di bulan Ramadhan dan hari - hari berpuasa
Untuk sebarang cadangan dan mendapatkan Vitamin - vitamin Shaklee , boleh hubungi saya di

FB : Zunairah Abdul Ghani
Fan pages : Zunairah Foods Store
Blog : www.zunairahghani.blogspot.com (Panduan Makanan Sihat dan Selamat)
email : zunairahagi@gmail.com
no h/p: 012-2248189


Cara order macam INI. Nak order klik SINI.

No comments:

Post a Comment